مرور روزنامه های کابل چهارشنبه 25 – می
عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

روزنامه افغانستان بحشی از مطالب صفحه اول شماره امروزخود را به موضوع ادامه خشونت ها و نبرد ها در افغانستان اختصاص داده است.

این روزنامه گفته است که ریس جمهور کرزی بار دیگر از مخالفین دولت خواسته است تا دست از جنگ برداشته و به پروسه صلح بپیوندند.

این روزنامه گفته است که سکرتر جنرال ناتو نیز در دیدار با رئیس جمهور کرزی از این درخواست حمایت کرده است.

روزنامه درمورد وضعیت در پاکستان و مشکلات امنیتی و فعالیت های تروریستی در آن کشور نیز تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که کشته شدن رهبر شبکه القاعده در پاکستان پیام روشنی به طالبان نیز بود، اما درعین حال روزنامه گفته است که پاکستان در تلاش پیوستن به بلاک های تازه است.

 

روزنامه دولتی انیس هم در مورد دیدار رئیس جمهور کرزی با سرمنشی ناتو مطلبی را به نشر رسانده است.

این روزنامه به نقل از رئیس جمهور کرزی نوشته است که وقت مناسبی برای تلاشهای صلح در افغانستان فراهم گردیده است و این روزنامه درعین حال به نقل از اندرس فوغ راسموسن سرمنشی ناتو نوشته است که اگر مخالفین به خشونت ها ادامه دهند، شکست می خورند.

درسرمقاله شماره امروزخود درمورد نیازبه تامین ثبات و گسترش صلح در افغانستان تبصره کرده است.

مقاله نویس گفته است که اظهارات افغانستان درمورد جنگ و مداخله کشورهای همسایه همواره درست بوده است و کشورهای منطقه باید بدانند که تامین ثبات در افغانستان وابسته به امنیت منطقه است که به ان باید بیشتر از پیش توجه شود.

 

روزنامه اوت لوک افغانستان هم درمورد سفر سرمنشی ناتو به افغانستان و اظهارات وی درمورد مبارزه با تروریزم تبصره کرده است.

این روزنامه گفته است که سرمنشی ناتو عزم راسخ خود را در مبارزه با تروریزم ابراز کرده و پیام واضح را به مخالفین ابراز کرده است که دیگر جای برای پیروزی آنان باقی نمانده است.

روزنامه درمقاله دیگری درمورد فعالیت های طالبان مسلح در افغانستان و تبصره کرده و پرسیده است که آیا این گروه شکست خوردنی است؟

مقاله نویس در ادامه گفته است که طالبان در این اواخر تاکتیک های جنگی خود را تغییر داده اند و تلاش می کنند تا به شیوه های گوناگونی فعالیت های خود را ادامه دهند.

اما مقاله نویس در عین حال گفته است که نبود یک سیستم قوی سیاسی در افغانستان منجر گردیده است که طالبان به فعالیت های خود ادامه دهند، درغیر آن طالبان توانایی مقابله را ندارند. 

 

روزنامه آرمان ملی درمطلبی به اعمال طالبان تمرکز کرده و با لحن شدیدی از این گروه انتقاد کرده است که افراد بی گناه و کارگران را به قتل می رسانند.

این روزنامه با اشاره به رویداد ولسوالی پنجوایی قندهار که در آن دهها تن از کارگران یک شرکت ساختمانی کشته و زخمی شدند، گفته است که طالبان حالا دست به کشتار افرادی می زنند که در پروژه های بازسازی کار می کنند.

روزنامه درمورد ادامه جنجال انتخابات و نتایج آن نیز تبصره کرده و در این میان گفته است که بر اساس نتایج تحقیقاتی محکمه ویزه انتخابات، یکصد و دو تن از اعضای کنونی ولسی جرگه از مجلس اخراج خواهند شد.


May 26th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها